طرز تهیه مربای گیلاس خوش آب و رنگ

sayasahand

فصل تابستان می باشد و دوران درست کردن مرباهای خوشمزه ی رنگارنگ. یکی از مرباهای خوشمزه و دوست داشتنی، مربای گیلاس می باشد که هم می توان در صبحانه از آن استفاده کرد و هم به در تهیه دسر و شیرینی.

فصل تابستان می باشد و دوران درست کردن مرباهای خوشمزه ی رنگارنگ. یکی از مرباهای خوشمزه و دوست داشتنی، مربای گیلاس می باشد که هم می توان در صبحانه از آن استفاده کرد و هم به در تهیه دسر و شیرینی.

مواد لازم برای مربا گیلاس :

 گیلاس زرد هسته گرفته  1250 گرم
 شکر 1 کیلوگرم

طرز تهیه مربای گیلاس زرد :

برای تهیه مربا گیلاس سفید ابتدا گیلاس ها را بشویید و دم و هسته ی آن ها را بگیرید. تنها مراقب باشید گیلاس ها له نشوند. زیرا مربای شما بدشکل می شود.

شکر و گیلاس ها را به صورت لایه ای داخل قابلمه لعابی بریزید و در آن را بگذارید و به مدت 7-8 ساعت در یخچال قرار بدهید. بعد از گذشت این دوران روی شعله ی گاز قرار بدهید و اجازه بدهید بجوشد اگر احیانا آب ننداخت نصف استکان آب به آن افزایش کنید اگر آب انداخت لازم به افزایش کردن آب نیست. و کف آن را سوا کنید تا مربای شما براق و خوش رنگ شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مربا کنجد

اجازه بدهید حرارت ملایم رو به بالا باشد تا زمانی که غلیظ شد مقداری از شربت آن بردارید و اجازه بدهید خنک شود اگر غلیظ شد شعله را خاموش کنید. شربت مربا بعد از سرد شدن غلیظ تر می شود.

بعد از سرد شدن مربا گیلاس را داخل کاسه یا شیشه ای پاکیزه و خشک بریزید و در آن را استوار ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

مربای گیلاس قرمز :

%name طرز تهیه مربای گیلاس خوش آب و رنگ

پخت مربای گیلاس

مواد لازم برای مربای گیلاس :

 گیلاس قرمز یا سیاه  1 کیلو
 شکر 750 گرم
 وانیل نصف قاشق مرباخوری
 آب لیموی تازه یا جوهر لیمو 1 قاشق

طرز تهیه مربا گیلاس قرمز یا سیاه:

برای تهیه ی مربا گیلاس ابتدا دم گیلاس ها را سوا کنید و آن ها را پاکیزه بشویید. هسته های گیلاس را مشابه آلبالو سوا کنید البته اگر دوست داشتید و گیلاس هایتان درشت بود می توانید گیلاس ها را نصف کنید و هسته های آن را سوا کنید. سپس داخل قابلمه ای ترجیحا لعابی گیلاس ها و شکرها را به صورت لایه ای بریزید. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال قرار بدهید تا آب بیاندازد.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مربای خرما خوشمزه و خانگی

بعد از گذشت این مدت قابلمه را روی حرارت قرار بدهید تا جوش بیاید بعد از اینکه جوش آمد شعله را کم کنید تا به صورت ملایم مربای شما آماده شود. در این حین کف مربا را بگیرید تا مربای گیلاس شما خوش رنگ شود.

بعد از اینکه غلیظ شد حرارت را خاموش کنید و وانیل و آبلیمو یا جوهر لیمو را بریزید تا از شکرک زدن مربای شما پیشگیری کند. اجازه بدهید مربای شما بدون در داخل قابلمه خنک شود اگر در قابلمه را بگذارید عرق می کند و سبب کپک زدن مربا می شود.

بعد از خنک شدن داخل کاسه های شیشه ای پاکیزه و خشک بریزید و در آن ها را استوار ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

%name طرز تهیه مربای گیلاس خوش آب و رنگ

طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای

نکاتی برای طرزتهیه مربای گیلاس :

پخت مربا گیلاس و مربا آلبالو کاملا شبیه هم می باشد تنها میزان شکر در آن ها گوناگون می باشد. زیرا گیلاس شیرین می باشد و نیاز به شکر کمتری دارد.

 مراقب باشید مربای شما بیش از حد نجوشد زیرا رنگ آن بد می شود.

بیشتر بخوانید:  انواع طرز تهیه لواشک سیب با طعم های مختلف

 اگر شکر شما کم باشد و یا مربا قوام نیامده باشد و یا کاملا پخته نشده باشد مربا کپک خواهد زد.

 اگر هم شیره مربا بیش از حد بجوشد و یا شیرینی اش کم باشد مربا شکرک خواهد زد و برای رفع این مشکل باید داخل مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو بریزید و بگذارید تا جوش بزند.

 برای اینکه از میزان قوام مربا اعتماد پیدا کنید باید مقداری از شربت را در قاشقی بریزید و اگر شیره پس از خنک شدن سریع از قاشق به پایین نریخت یعنی شربت قوام کافی را بدست آورده می باشد.

 برای تهیه مربای گیلاس از گیلاس های زرد هم می توانید استفاده کنید در این صورت رنگ مربای شما دیگر قرمز نیست.

 هر چقدر میزان گیلاس ها قرمزتر باشد مربای شما قرمزتر و تیره تر می شود.

مربا گیلاس هم بسيار خوش رنگ و هم خوشمزه می باشد.

 

منبع: سایا سهند

انتهای مطلب

مطلب پیشنهادی

روشهای مختلف تهیه ترشی گردو عالی

sayasahand ترشی گردو همدانی نحوه تهیه ترشی گردو در فصل بهار ترشی گردو، ترشی سنتی …