خطرات تهدید کننده افراد در محیط کار

متأسفانه حدود 30 درصد از افراد شاغل دچار استرس شغلی هستند که کارفرمایان توجهی به آن نمی کنند و استرس یکی از عامل های سرطان و مرگ های ناگهانی می باشد. بعضی مواقع مسائل زندگی ایجاد استرس می کند و یا در بعضی افراد هم به دلیل مسئولیت های شغلی دچار استرس های بالایی می شوند و طبق تحقیقات و گزارشات رسیده استرس از خطرات محیط کار به حساب می آید. خطراتی که در محیط کار افراد را تهدید می کند به شکل های مختلفی از جمله فیزیکی و شیمیایی ، بیولوژیکی و روانی و غیره می باشد که متأسفانه در اکثر شرکت ها اهمیتی به خطرات روانی افراد داده نمی شود. این خطرات روانی گاهی باعث می شوند که تمرکز کارمند یا کارگر گرفته شده و یا استهلاک ایجاد شده از بعد روانی باعث ایجاد خطاهای زیادی که از آن ها تحت عنوان خطاهای انسانی یاد می شود گردیده و در نهایت میزان خطرات حوادث در محیط کار را افزایش دهد. حوادث هم در محیط کار یا آسیب مالی برای کارفرما یا حتی کارگر و کارمند در پی دارند و یا حتی شاید باعث تهدید جانی افرادی که در ان شغل مشغول به فعالیت هستند گردد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره ارز دیجیتال زیلیکا

خطرات روانی شامل استرس در محیط کار است. استرس های شغلی شامل مورد زیر می باشد:

حجم کاری زیاد و بیش از حد توان فرد یعنی در محیط کار وظیفه ای را بر عهدۀ فرد می گذارند که تمام توانایی های روحی و جسمی و روانی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد و یا ساعات کاری فرد بسیار زیاد است و متأسفانه در ایران هم این موضوع وجود دارد و اهمیت یبه آن داده نمی شود و یا شیفت های سنگین خودش یکی از مسائل مهم ایجاد استرس است. مخصوصاً شیفت شب و ساعاتی که کار کردن در آن موقع ایجاد استرس می کند. شیفت های سنگین و شبانه و بدون استراحت و کارهای طولانی مدت باعث ایجاد استرس شغلی می شود.

dfvbdfconu4t34yt93ruo3rybi73xrhn23iroh3oirh3oieh 300x142 خطرات تهدید کننده افراد در محیط کار

هم چنین شغل هایی که باعث خطر های جانی و آسیب می شود، هم ایجاد استرس می کند. به طور مثال افرادی که در یک ارتفاع بالا مشغول به کار می باشند مانند کارگران ساختمانی و حتی این افراد از نظر روانی هم تحت فشار و استرس بالا قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید:  سفر جوان ترین خلبان زن به دور دنیا اغاز شد

بعضی از افراد این اعتقاد را دارند که افراد به محیط استرس زا با مرور زمان عادت می کنند. در صورتی که هیچ کس به محیط استرس زا عادت نخواهد کرد. بعضی از افراد می گویند به کار و استرس های آن عادت کرده ایم، در واقع آسیب های ناشی از استرس به آن ها وارده شده است و پذیرفته اند که این کار خطرات خود را به همراه دارد ولی علائم آن بسیار کمتر می باشد.

گاهی به نظر می رسد که برخی از کارها مثل شغل های اداری خطرات و بروز حوادث در مشاغل اداری امکان پذیر نیست. اما وقتی به خوبی بنگریم متوجه می شویم که نوع فعالیت هر چه که باشد، امکان دارد مسائل یا حوادثی غیر قابل پیش بینی هم در آن شغل اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید:  تبدیل قطار جامانده از قرن نوزده به هتلی زیبا

عامل استرس

متأسفانه یکی ازعوامل های سازمانی پر استرس را می توان ابهام تضاد  نام برد که معمولاً کارمندان و یا کارگران بر سر چشم هم چشمی و مشکلات دیگر در ابهام تضاد و رتبه و مقام و جایگاه ایجاد می شود.

ابهام در نوع فعالیت یعنی وظیفه ای که به فرد داده می شود با شرح کامل او گفته نمی شود و باعث ابهام در فرد  می شود .متأسفانه استرس های شغلی علاوه بر تأثیر بر روح ،بر روی جسم هم تأثیر می گذارد.

حال در مورد درمان این بیماری در درجۀ اول لازم است دلیل استرس شناسایی شود و کسی که دچار استرس است مهم است یک سری فعالیت های بدنی از جمله ورزش و تغذیه مناسب داشته باشند و یا محیط شادی را در محیط کار ایجاد نمایند.

در این میان لازم است محیط کاری عاری از هر گونه تنش و استرس باشد و فرد یک سری اقدامات برای کنترل استرس خود انجام دهد و زیر نظر یک روانشناس متخصص باشد.

مطلب پیشنهادی

همه آنچه باید درباره شغل گویندگی و درآمد گویندگی و دوبلوری بدانیم

شغل گویندگی و دوبلوری یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار در دنیای صوت و رسانه …