طرز تهیه شیره خرمالو

sayasahand

 %name طرز تهیه شیره خرمالو

طرزتهیه ی شیره خرمالو

روش تهیه شیره خرمالو

با پخت شیره ی خرمالو می توانید از خواص خرمالو در طول سال بهره ببرید. در ادامه طرز تهیه شیره خرمالو و نکته هایی برای تهیه ی آن آموزش داده ایم.

شیره خرمالو از قدیم در استان مازندران تهیه می شد و به آن دوشاب یا دشو می گویند. در ادامه طرز تهیه شیره خرمالو شرح داده می شود تا شما بتوانید آن را در منزل تهیه کنید. شیره خرمالو شیرین می باشد و خواص بی شماری نیز دارد.

برای تهیه ی شیره ی خرمالو باید از خرمالوهای کاملا رسیده و شیرین استفاده کنید حتی نباید یه مقدار کوچکی نارس باشد. زیرا در این صورت شیره ی شما گس می شود و خوشمزه نمی شود. حتی ممکن می باشد قابل خوردن هم نباشد. پس در انتخاب خرمالو تمرکزفکر کنید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مربا انجیر

طرز تهیه شیره خرمالو :

برای تهیه ی شیره ی خرمالو ابتدا خرمالوها را پاکیزه بشویید. و پس از آن پوست خرمالوها را سوا کنید، زیرا پوست خرمالوها هم سبب گس شدن دهان می شود.

پس از اینکه خرمالوها را پوست گرفتید آن ها را داخل قابلمه ای بریزید و با مقدار کمی آب بجوشانید. آن را هم بزنید تا خرمالوها له شوند و غلظت آن مشابه فرنی شود. سپس اجازه بدهید کمی خنک شوند.

آبکشی را روی دهانه ی قابلمه ای قرار بدهید و داخل سبد پارچه ای نخی یا تنظیف قرار بدهید. سپس همه ی خرمالوها را داخل آن بریزید. و لبه های پارچه را به آرامی جمع کنید و چند دور بچرخانید تا آب خرمالوها از آن خارج شود.

سپس با کفگیر چوبی روی پارچه فشار داخل کنید تا شیره ی آن ها زودتر خارج شود. در این روزگار پارچه را از جایی آویخته کنید و قابلمه را زیر آن قرار بدهید تا شیره و آب خرمالو داخل قابلمه شود. این مرحله احتمالا ساعت ها و حتی 1 روز طول بکشد.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ترشی پوست پرتقال به روش های متفاوت

پس از آن آب خرمالوها را روی شعله ی ملایم قرار بدهید و بگذارید به آرامی بجوشد. آن را دائم هم بزنید تا ته نگیرد. اجازه بدهید غلظت شیره ی خرمالو یا دوشاب خرمالو به غلظت شیره ی خرما شود. تمرکزفکر کنید پس از سرد شدن مقداری سفت تر می شود. اگر شیره شل باشد کپک می زند، پس به غلظت و میزان جوش‌آمدن آن تمرکزفکر کنید.

اجازه بدهید شیره خرمالو کاملا سرد شود و بعد داخل شیشه بریزید و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

%name طرز تهیه شیره خرمالو

درست کردن شیره انگور

نکته برای تهیه شیره خرمالو :

خرمالوی جنگلی خیلی ریز و خوشمزه می باشد با آن ها اگر شیره درست کنید خیلی عالی می شود. هم رنگ آن تیره تر می شود، هم فوق العاده خوشمزه می باشد. خرمالوهای جنگلی نیازی به پوست گرفتن ندارد. اما خرمالوهای دیگر باید قطعا پوست گرفته شوند. همانطور که گفتیم پوست خرمالو سبب گس شدن شیره می شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مربای غوره

 میوه ی خرمالو دارای قند زیاد می باشد، بنابراین شیره ی آن قند بیشتری دارد و در مصرف آن احتیاط کنید.

 اگر شعله ی گاز را زیاد کنید شیره ته می گیرد و بوی سوختگی می دهد.

 روزگار پخت شیره ی خرمالو را صبح زود ابتدا کنید، که نخواهید تا دیروقت برای پخت آن بیدار باشید. مدت روزگار پخت آن زیاد می باشد.

 

منبع: سایا سهند

انتهای مطلب

مطلب پیشنهادی

روشهای مختلف تهیه ترشی گردو عالی

sayasahand ترشی گردو همدانی نحوه تهیه ترشی گردو در فصل بهار ترشی گردو، ترشی سنتی …