طرز تهیه مربای گل محمدی

sayasahand

 %name طرز تهیه مربای گل محمدی

روش های پخت مربا گل محمدی

مربا گل محمدی یکی از خوشمزه ترین مرباهای فصل بهار و تابستان هست. ممکن هست خانم هایی که در منزل مربای گل محمدی را درست می کنند با مشکل تلخ شدن مربا مواجه شوند.

گلهای آذربایجان (ارومیه و تبریز) و شهرهای اطراف آن اصلا تلخ نیستند و نیازی به گرفتن تلخی آن ها نمی باشد. اما گل های محمدی مناطق کاشان تلخی دارند و باید تلخی آن ها گرفته شود برای گرفتن تلخی مربای گل محمدی به این صورت عمل کنید که گلبرگ ها را بجوشانید و با آب سرد آن ها را آبکش کنید، این کار را 2 بار انجام بدهید تا تلخی آن ها گرفته شود.

مواد لازم برای تهیه ی مربا گل محمدی :

گل محمدی تازه 500 کیلوگرم
شکر 1 کیلو
آب 2/5 لیوان
جوهر لیمو یا آبلیمو خیلی کم
هل در صورت میل‌کردن به مقدار لازم

طرز تهیه مربای گل محمدی تازه :

ابتدا گل محمدی را پر پر کنید و با آب سرد بشویید و داخل صافی بریزید و روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند. سپس شکر و آب را با هم مخلوط کنید و به مدت 20 لحظه شکیبایی کنید و گاهی اوقات آن را هم بزنید تا شکر داخل آب حل شود و بعد روی حرارت میانه بگذارید تا بجوشد و کمی قوام بیاید. جوهر لیمو را افزایش کنید و بلافاصله گل ها را بریزید و حرارت را کم کنید. گل ها را با یک کفگیر فشار بدهید تا کاملا در شربت فرو روند و حدود 8 تا 10 لحظه بجوشد. در صورت میل‌کردن می توانید مقدار کمی پودر هل افزایش کنید. اجازه بدهید شربت قوام بیاید. گاهی اوقات دیواره های قابلمه را با فرچه مرطوب کنید تا دیواره های قابلمه شکرک نزند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مربای آلبالو

بعد اینکه مربا قوام آمد قابلمه ای بزرگتر را آب کنید و داخل آن یخ بریزید تا آب سرد شود سپس قابلمه ی گرم مربا را داخل آن قرار بدهید زمانی که یخ ها آب شدند و آب گرم شد باز یخ به داخل قابلمه بریزید تا مربا سرد شود. این شوکی که به مربا داخل می کنید سبب می شود مربا سریع تر خنک شود و سبب خوش رنگ شدن مربا می شود.

زمانی که مربا روی حرارت هست رنگ آن کم رنگ هست اما زمانی که به آن شوک داخل کردید سبب خوش رنگ شدن گلبرگ ها می شود و شربت سفید می ماند و گل ها خوش رنگ تر می شود و نیازی به رنگ خوراکی نیست.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ترشی ونوشک یا بنه

بعد از اینکه مرباها خوب خنک شدند آن ها را داخل شیشه هایی پاکیزه و خشک بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

در این روش می توانید گل ها را به صورت تازه استفاده کنید و خشک نکنید.

رنگ شربت گل محمدی خشک به زیبایی رنگ شربت با گل تازه نمی باشد.

مربای گل محمدی خشک

%name طرز تهیه مربای گل محمدی

طرز تهیه مربا گل محمدی

مواد لازم برای مربای گل محمدی خشک :

گل محمدی خشک نصف پیمانه
شکر 1 پیمانه
آب 1 پیمانه
آبلیمو به مقدار کافی
زعفران در صورت میل‌کردن به مقدار لازم

طرز تهیه مربای گل سرخ :

برای تهیه ی مربا گل محمدی برای گرفتن تلخی شربت گل محمدی، از روش بالا استفاده کنید به این صورت که آب و شکر را داخل قابلمه ای بجوشانید و گل و زعفران را افزایش کنید زمانی که با حرارت کم مقداری جوشید و گل ها نرم شدند روی قابلمه دم کنی قرار بدهید و به مدت نیم ساعت با حرارت کم بگذارید دم بکشد تا گلها عطر و بوی خود را رها کنند اگر مقدار مربا زیاد بود مقدار کمی آبلیمو افزایش کنید تا شکرک نزند. بعد از سرد شدن مربا آن را داخل کاسه در داری قرار بدهید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه خيارشور

نکاتی برای تهیه ی مربا گل محمدی : 

استفاده از دم کنی رنگ صورتی گل ها را تیره می کند.

 برای پخت مربا گل محمدی نباید شیره ی آن مشابه مرباهای دیگر غلیظ باشد و نباید خیلی رقیق باشد باید کمی شل تر از مرباهای دیگر باشد. اگر غلیظ باشد بعد از چند روز شکرک می زند و اگر رقیق باشد سبب کپک زدن مربا می شود.

 

منبع: سایا سهند

انتهای مطلب

مطلب پیشنهادی

روشهای مختلف تهیه ترشی گردو عالی

sayasahand ترشی گردو همدانی نحوه تهیه ترشی گردو در فصل بهار ترشی گردو، ترشی سنتی …