آشنایی با افزودنی‌های گریس نسوز

423tfg45yb56u57un67 آشنایی با افزودنی‌های گریس نسوز

می‌دانید که افزودنی‌های موجود در گریس‌های نسوز، عامل اصلی تفاوت آن‌ها با گریس معمولی است و درست مانند هر نوع گریس دیگری، گریس نسوز از ترکیب چند ماده پایه و چند نوع افزودنی تولید می‌شود. این مطلب به دنبال معرفی افزودنی‌های موجود در گریس نسوز است. پیش از پرداختن به اصل موضوع بهتر است ابتدا تعریف مختصری از گریس نسوز داشته باشیم و ترکیبات اصلی آن را بشناسیم. سپس افزودنی‌های آن را بررسی می‌کنیم.

 

گریس نسوز

روان‌کننده‌های مقاوم در برابر آتش بیشترین کاربرد را در صنایعی دارند که سطوحی با درجه حرارت بالا و شعله‌های باز حضور دارند. در سیستم، مایعاتی که دارای نقاط تابش کم هستند، بیشترین خطرات را برای آتش‌سوزی ایجاد می‌کنند و باید گریس را با روان‌کننده‌های مقاوم در برابر آتش که دارای نقاط تابش بالاتری هستند، جایگزین کرد.

در صورت استفاده از خطوط هیدرولیک تحت فشار، داشتن یک مایع با یک نقطه تابش بالا مهم است؛ زیرا نشت‌های کوچک می‌توانند روان‌کننده را به راحتی ذوب کنند. اسپری روان‌کننده بسیار مستعد آتش است؛ برای اشتعال، گرمای بسیار کمتری نیاز دارند و می‌تواند در مخازن سیال پخش شود. اگر روانکار به نقطه احتراق خودکار برسد، می‌تواند مشتعل شود. نقطه احتراق دمایی است که در آن آتش‌سوزی پایدار است و به طور معمول چندین درجه (50+) بالاتر از نقطه تابش است. انتخاب روانکار مقاوم در برابر آتش با نقاط فلش بالاتر، خطر آتش‌سوزی و آسیب را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  کدام صابون ابرو را بخرم ؟

گریس پارس شاسی، پارس ماهان، بهران یاقوت سه گریس برتر 1401 را در زیر ببینید.

https://www.gostaresh.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-23/291777-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86

 

ترکیبات گریس نسوز

34tvf3gy4b46y5u آشنایی با افزودنی‌های گریس نسوز

ترکیبات گریس نسوز که قادر به خاموش کردن خود و/یا مقاومت در برابر اشتعال هستند، در صورت تماس با سطوحی که دمای آن‌ها بسیار بالا است، بسیار پایدار عمل می‌کنند. این ترکیبات شامل روغن پایه (که می‌تواند معدنی، گیاهی، – مصنوعی یا ترکیبی باشد)، (2) حداقل یک غلیظ‌کننده گریس، از دسته سولفونات‌های کلسیم و یا صابون‌های مبتنی بر لیتیوم، و (3) آب به عنوان جز اصلی و ضروری ترکیبات است. ترکیبات این گریس خواص مقاومت در برابر آتش را نشان می‌دهد و برای کاربردهایی که دما و بار عملیات بسیار بالا است، بارگذاری ضربه‌ای قابل توجه و یا حضور مقادیر قابل‌توجهی آب، بسیار مناسب هستند. گریس‌های روان‌کننده مقاوم در برابر آتش بی‌خطر هستند و از گریس‌های معمولی سمی‌تر نیستند.

بیشتر بخوانید:  پنج مزیت برتر سیستم داکت اسپلیت در پروژه های مسکونی چیست؟

 

در این لینک زیر می‌توانید اطلاعات مربوط به گریس نسوز را بخوانید.

https://www.twinoils.com/news/what-are-fire-resistant-lubricants/

 

افزودنی‌های گریس نسوز

دستاوردهای علمی برای تهیه گریس نسوز، روشی را برای طراحی ترکیبات آن ارائه می‌دهد که شامل (الف) تهیه روغن پایه و حداقل یک غلیظ‌کننده گریس و ترکیب این اجزا در یک فرآیند که به ترتیب شامل: مخلوط کردن و آسیاب، (ب) افزودن تدریجی آب و مخلوط کردن دوباره، آسیاب (در صورت نیاز)، (ج) اضافه کردن دوباره آب به صورت تدریجی و مخلوط کردن آن با اجزای موجود، (د) به صورت اختیاری افزودن حداقل یک جز افزودنی انتخاب‌شده از گروهی که متشکل از روان‌کننده‌های جامد، عوامل اتصال‌دهنده آب، افزودنی‌های روان‌کننده دیگر و ترکیب و مخلوط کردن و در صورت تمایل آسیاب کردن این اجزای اضافی با اجزای موجود، و (ه) همگن کردن تمام اجزای ترکیب حاصل از مراحل قبل.

بیشتر بخوانید:  پرسه ببر در خیابان های هیوستون +تصاویر

ترکیبات گریسی که توضیح داده شد، خواص مقاومت عالی را در برابر آتش نشان می‌دهد و هنوز هم برای کاربردهایی که دما و بار بالا است و در حضور مقادیر قابل‌توجهی آب، عملکرد مفیدی دارند. گریس‌های مقاوم در برابر آتش بی‌خطر هستند و از گریس‌های معمولی سمی‌تر نیستند.

5hu57uj5848 آشنایی با افزودنی‌های گریس نسوز

به طور خلاصه افزودنی‌های گریس‌های نسوز، قادر به خاموش کردن خود و یا مقاومت در برابر آتش هستند و اگر با سطوحی که دمای آن‌ها حتی تا 900 درجه سانتی‌گراد هم بالا می‌رود قرار گیرند، پایدار خواهند ماند. این ترکیبات گریس شامل (1) روغن پایه (2) حداقل یک غلیظ‌کننده گریس و (3) آب است. افزودنی‌های مجاز در گریس نسوز باعث می‌شود که در مقابل حرارت و آتش بسیار پایدار باشند و مقاومت خود را از دست ندهند.

مطلب پیشنهادی

همه آنچه باید درباره شغل گویندگی و درآمد گویندگی و دوبلوری بدانیم

شغل گویندگی و دوبلوری یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار در دنیای صوت و رسانه …