چگونه می‌توان بهترین راه برای طلاق از طرف مرد را انتخاب کرد؟

یکی از انواع طلاق درخواست طلاق از طرف مرد می‌باشد همان طور که که خانم حق درخواست طلاق دارد مرد نیز می‌تواند اقدام به دادن دادخواست طلاق و مطلقه نمودن زوجه خود حتی بدون دلیل نماید. در مقابل زوجه نیز می‌تواند به این درخواست زوج اعتراض کند و روال این کار را به تعویق بیاندازد و مرد نیز بدون تعیین تکلیف پرداخت مهریه نمی‌تواند همسر خود را مطلقه کند یعنی در نهایت انجام طلاق منوط به این خواهد بود. بنابراین بر اساس قانون حمایت از خانواده، اگر مردی قصد داشته باشد همسر خود را طلاق دهد باید به دادگاه مراجعه کند و اولین مرحله ای که دادگاه در نظر می‌گیرد ارجاع به داوری در طلاق است. بنابراین می‌توان گفت که  درخواست مطالبات مالی زوجه در دادخواست طلاق از طرف مرد از موجبات طولانی شدن پرونده طلاق خواهد شد. به عنوان مثال اگر زوجه ضمن دادخواست طلاق از طرف مرد در جلسه دادرسی مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی را بکند پرونده از سوی دادگاه جهت کارشناسی، برای آن وقت نظارت تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید:  با معروف ترین ورزش جزایر قناری آشنا شوید/تصاویر

drvto05tiipteun906uyg984uy 300x150 چگونه می‌توان بهترین راه برای طلاق از طرف مرد را انتخاب کرد؟

مهریه در طلاق از طرف مرد چگونه است؟

در شرایطی که طلاق از طرف مرد است، او موظف است مهریه زوج را با سایر مطالبات یکجا به زن بپردازد. تنها زمانی می‌تواند زن را بدون مهریه طلاق دهد که زن با رضایت خودش مهریه را بخشیده باشد و یا این که از طرف زن فریب در ازدواج رخ داده باشد. در صورتی که مرد تمکن مالی نداشته باشد، می‌تواند تقاضای اعسار در مهریه کند. برای اثبات اعسار مرد باید با شهادت سه نفر شاهد استشهادیه ای تنظیم کند و فیش حقوقی یا گواهی میزان درآمدش را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که اعسار مرد اثبات شود قاضی دادگاه با توجه به شرایط وی نحوه پرداخت را مشخص می‌کند. همچنین اگر مرد قصد طلاق دختر باکره را داشته باشد نصف مهریه به دختر تعلق می‌گیرد.

حضانت فرزندان در طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد، حضانت فرزند پسر تا سن 7 سالگی با مادر است و از 7 سالگی تا 15 سال قمری با پدر و بعد از 15 سالگی فرزند پسر برای این که با مادر زندگی کند یا با پدر حق انتخاب دارد. حضانت فرزند دختر تا 7 سالگی با مادر است و از 7 تا 9 سال قمری با پدر است و بعد از 9 سالگی حق انتخاب با فرزند دختر است. البته در شرایطی که زوجین توافق کرده باشند یا قانون به نحو دیگری باشد حضانت فرزندان به شکل دیگری اجرا می‌شود. تامین هزینه های فرزندان تا 18 سالگی و تا پایان تحصیلات عالیه بر عهده پدر است مگر زن و مرد به طریق دیگری توافق کرده باشند.

بیشتر بخوانید:  بررسی انواع لوله داربست

3tpvmk4p5y9ub94yub94ouy4o 300x173 چگونه می‌توان بهترین راه برای طلاق از طرف مرد را انتخاب کرد؟

برای تعیین داور برای درخواست طلاق از سوی مرد چه شرایطی وجود خواهد داشت؟

شخصی که به عنوان داور انتخاب خواهد شد باید دارای شرایط زیر باشد:

  • باید کسی که به عنوان داور رای حل و فصل بین زوجین انتخاب می‌گردد حداقل دارای سی سال سن باشد.
  • از دیگر ویژگی ها و شرایط برای تعیین داور می‌توان به متاهل بودن او اشاره کرد، اما اگر فردی که به عنوان داور انتخاب می‌شود از خویشاوندان و محارم زن قرار داشته باشد در این صورت می‌تواند متاهل نباشد.
  • بهتر است فردی برای داوری انتخاب شود که از خویشاوندان طرفین باشد البته می‌توان از افراد غریبه نیز در امر داوری کمک گرفت.
  • فردی که به عنوان داور انتخاب می‌شود باید از نظر آشنایی با مسائل و مشکلات طرفین و همچنین مسائل شرعی از آگاهی کامل برخوردار باشد.
بیشتر بخوانید:  ایده های جالب برای ساخت کاردستی با پوست پسته

طلاق از طرف مرد بدون پرداخت مهریه ممکن است؟

مهریه دینی که به گردن مرد می‌باشد و تحت هر شرایطی باید پرداخت شود و این طلبکار یعنی زن است که باید از دین خود بگذرد در نتیجه زوجه یا زن می‌تواند یا مهریه را ببخشد و یا به مقدار کمتر از آن بذل کند در نتیجه طلاق از طرف مرد بدون پرداخت مهریه ممکن نخواهد بود و اگر مهریه پرداخت نشده باشد و یا حکمی در این خصوص صادر نشده باشد دادگاه باید ضمن صدور حکم خود تکلیف مهریه را مشخص کند. نکته ‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اثبات رابطه نامشروع زوجه یا سایر تخلفات وی از وظایف زناشویی ارتباطی به مهریه ندارد.

مطلب پیشنهادی

همه آنچه باید درباره شغل گویندگی و درآمد گویندگی و دوبلوری بدانیم

شغل گویندگی و دوبلوری یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار در دنیای صوت و رسانه …