روش های تهیه مربا شاتوت مفید برای مبتلایان به کم خونی

sayasahand

%name روش های تهیه مربا شاتوت مفید برای مبتلایان به کم خونی

طرز تهیه مربای توت سیاه

مربای شاتوت خون ساز می باشد بنابراین مصرف آن برای مبتلایان به کم‌خونی مفید می باشد. پس با مصرف این مربای خوشمزه کم خونی را ریشه کن کنید. در ادامه با 2 روش گوناگون پخت مربا آشنا می شوید.

طرز تهیه مربای شاه توت بدون پخت :

مواد لازم برای تهیه یک کیلو و نیم مربای شاتوت :

 شاتوت یا توت سیاه نیم کیلو گرم
 عسل 1 کیلو
 هل ساییده شده 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای شاتوت با عسل :

نخست کمی آب روی شاتوت ها بریزید تا شسته شوند (از آب‌کشیدن زیاد شاتوت ها خودداری کنید.)

شاتوت های شسته شده را در کاسه مناسبی بریزید سپس عسل و هل ساییده شده را به آنها افزایش کنید.

کاسه را به مدت ۱۲ ساعت داخل یخچال بگذارید تا عسل و هل به خوبی با شاتوت ها مخلوط شوند. اکنون مربای شاتوت آماده مصرف می باشد.

طرز تهیه مربای شاتوت توت :

%name روش های تهیه مربا شاتوت مفید برای مبتلایان به کم خونی

پخت مربای شاه توت

مواد لازم برای مربای شاه توت :

 شاتوت یا توت سیاه 1 کیلو
شکر  1 کیلو
 آب لیموترش  1 قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای شاه توت :

برای طرز تهیه مربای شاتوت، ابتدا شاتوت ها را به آرامی بشویید تا له نشوند و دم آنها را با قیچی سوا کنید. شکر را لابه لای آنها بریزید درظرف را ببندید بگذارید دست‌کم 12 ساعت داخل یخچال بماند تا آب بیندازند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه مربا آووکادو

بعد از گذشت این مدت مخلوط شکر و شاتوت را داخل قابلمه بریزید تا با حرارت میانه بجوشد، مرتب کف روی مربا را بگیرید. ـ 15 لحظه که جوشید اگر دیدید زیادی رقیقِ می باشد شاتوت ها را با کفگیر سوا کنید و بگذارید شربت کمی بجوشد تا غلیظ شود معمولا برای قوام شربت 20 الی 25 لحظه روزگار کافی می باشد.

شاتوت ها را از شیره سوا می کنیم تا له نشوند.

به آب نیازی نیست خودِ شاتوت ها آب می اندازند البته اگر می خواهید شربت توت داشته باشید نصف لیوان آب همان ابتدای کار که روی اجاقِ قرار دادید، افزایش کنید تا به غلظت مورد نظر که رسید 1 قاشق چایخوری آبلیمو را افزایش کنید دو لحظه ماند اجاق را خاموش کنید. آبلیمو برای این می باشد که احیاناً شکرک نزند.

%name روش های تهیه مربا شاتوت مفید برای مبتلایان به کم خونی

چگونه مربای توت سیاه درست کنیم

طرز تهیه مارمالاد شاتوت:

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ترشی پوست پرتقال به روش های متفاوت

برای پخت مارمالاد شاه توت یا توت می توانید از همین روش استفاده کنید با این اختلاف که توت ها را پس از آب‌کشیدن له کنید سپس شکر روی آن بپاشید. در اواسط پخت 2 قاشق چایخوری پودر ژلاتین که در آب جوش حل کرده اید و کمی عصاره وانیل به شاتوت ها افزایش کنید. و بعد کمی غلظت شعله را خاموش کنید و بعد از سرد شدن مارمالاد شاتوت را در یخچال نگهداری کنید.

نکاتی برای تهیه مربا شاتوت :

برای طرز تهیه مربای توت سیاه، می توانید از توت های ترش تر استفاده کنید، حتی می توانید شکر آن را بیشتر بریزید و از آن شربت بگیرید.

با روش های بالا می توانید مربای توت سیاه را آماده کنید.

برای طرز تهیه مربا توت سیاه و مربای شاه توت بهتر می باشد از قابلمه ی لعابی استفاده کنید، قابلمه مسی یا روی سبب بدرنگ شدن مربا می شود.

%name روش های تهیه مربا شاتوت مفید برای مبتلایان به کم خونی

طرز تهیه مارمالاد شاتوت

خواص مربا شاتوت :

مربای شاتوت به علت داشتن ویتامین های A ، E و C آنتی اکسیدانی خیلی زورمند می باشد و بدن را در مساوی انواع عفونت ها مشابه عفونت های مجاری ادراری، التهاب ها و سرطان ها محافظت می کند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه آبغوره خانگی

پتاسیم موجود در مربای شاتوت بازي کردن نقش موثری در تندرستی عملکرد قلب و کنترل فشار خون دارد؛ این مربا خون ساز و متعادل کننده صفراست و خون را هم تصفیه می کند.

مربای شاتوت برای مبتلایان به بیماری های کبد به ویژه افرادی که گرفتار سیروز کبدی هستند، خیلی مفید می باشد.

مصرف مربای شاتوت سبب تندرستی عملکرد مغز می شوند، آنتوسیانین و فلاوانول از جمله فلاونوئید‌های موجود در میوه شاتوت هستند؛ مصرف این میوه همراه با عسل بر عملکرد هیپوکامپ تاثیر می گذارد و از راه پرکار سازی پروتئین خاصی سبب تقویت حافظه می شود؛ هیپوکامپ بخشی از مغز می باشد که بر حافظه کوتاه و بلند مدت و یادگیری تاثیر دارد.

مربایی مفید برای مبتلایان به کم‌خونی/ کم‌خونی را با مصرف مربایی خوشمزه ریشه کن کنید. طبع شاتوت سرد و‌ تر و مربای شاتوت معتدل بوده؛ مربای شاتوت حاوی انواع ویتامین های A ، E ، C  و B کمپلکس، B۳، B۶، K ، آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم و اسید فولیک می باشد.

 

منبع: سایا سهند

انتهای مطلب

مطلب پیشنهادی

روشهای مختلف تهیه ترشی گردو عالی

sayasahand ترشی گردو همدانی نحوه تهیه ترشی گردو در فصل بهار ترشی گردو، ترشی سنتی …