جرم استخراج بیت کوین در ایران

ارز دیجیتال ، بیت کوین ، استخراج بیت کوین و خرید ماینر موضوع داغ این روزهاست . این روزها پول نقش اصلی در اقتصاد دنیا بازی می کند و زندگی بشر را متحول ساخته است. به این معنا که همانطور که پول در تمام دوران‌ها دست خوش تحول قرار گرفته، در اقتصاد نیز اثر گذاشته و موجب توسعه دادن و متحول شدن آن نیز شده است.

سیر تحول پول به این گونه بوده است که در دوره‌های مختلف پول‌ها متفاوت بوده‌اند و هر دوره به دلیل آن که آن پول نواقص و مشکلاتی داشته با نوع دیگری از پول عوض شده است.

به عنوان مثال در اوایل زندگی بشر، کالاها به عنوان پول شناخته می شدند و معامله‌ها به صورت کالا به کالا انجام می گرفت، سپس این نوع پول تحول پیدا کرد و به پول فلزی یا همان سکه‌ها تغییر پیدا کرد، پس از آن نیز این سکه‌ها جای خود را به حواله‌ها دادند که این حواله‌ها نماینده‌ی مقدار پول شخص بود و در نهایت این حواله‌ها نیز جای خود را به اسکناس‌های امروزی دادند.

به اسکناس‌های امروزی مثل ریال، یورو، دولار … فیات گفته می‌شود. ان دوره نیز با گسترش اینترنت و پدایش رمز ارزها ممکن است، پول اعتباری نیز جای خود را به رمز ارزها بدهد.

رمزارزها که در میان آنها بیت کوین شناخته‌ترین نوع آن است، یک ارز غیرمتمرکز هستند به این معنا که هیچ دولت و بانکی بر روی آن نظارت نداشته و کاملا یک ارز آزاد حساب می شود و توسط هیچ کشوری قابل ردیابی نیست.

این رمز ارزها به خصوص بیت کوین باید استخراج شوند و نحوه استخراج آنها به این صورت است که دستگاه‌هایی به نام ماینر معاملات پیچیده بیت کوین را رمزگشایی کرده و به این طریق تعدادی بیت کوین هدیه می گیرند.

در ادامه این مقاله تصمیم داریم با کمک حامد امیری وکیل وکیل خوب در اصفهان بیشتر در خصوص قوانین استخراج بیت کوین و استفاده از ماینر دستگاه‌های استخراج بیت کوین صحبت کنیم.

بیت کوین چیست؟

اولین رمز ارز و یا آنطور که در ایران مصطلح است ارز دیجیتال ، بیت کوین است که یک شبکه توافقی بوده و از سال 2018 در جهان فعالیت دارد. فعالیت این نوع رمز ارز همانطور که گفتیم غیرمتمرکز است و این چنین گفته می شود که با بیت کوین در هر نقطه از جهان می توان معامله و خرید و فروش کرد و یا حتی آن را انتقال داد.

با این حال این رمز ارز در بسیاری از کشورها از جمله ایران هنوز به رسمیت شناخته نشده است و البته استفاده از آن را نیز ممنوع و مشمول جرم نکرده‌اند.

rjocvjiojhi5jyvi5hk5hgn 300x180 جرم استخراج بیت کوین در ایران

بیت کوین این امکان را به استفاده کننده می دهد که پول خود با با امنیت بیشتری ذخیره و یا انتقال دهد. علاوه بر آن کنترل کامل آن در دست صاحب بیت کوین است و سیستم بانکداری به عنوان واسطه در این میان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  مدیرعامل ماشین سازی عبدالله زاده از تاثیرات مهم دستگاه نورد در تولیدی های صنعتی می گوید.

بررسی استخراج بیت کوین و رمزارزها

در رمز ارزها برای آن که امنیت معاملات تأمین کردد از کدهای پیچیده‌ای برای رمزگذاری اطلاعات مالی و انتقال آنها استفاده می شود. کسانی که رمزارزها را توسعه می دهند این رمزارزها را بر اساس اصول پیچیده رایانه‌ای بنا کرده‌اند که باعث غیرقابل نفوذ شدن آنها می شود.

رمز ارزها قابلیت تعویض با سایر ارزها را دارند، یعنی صرافی‌هایی وجود دارند که رمزارزها را با دلار، یورو و… جایگزین می کنند. همین امنیت و دیگر ویژگی‌هایی که رمز ارزها دارند باعث شده است تا روز به روز به محبوبیت و استفاده کنندگان آنها اضافه شود و در این چند سال اخیر علاوه بر بیت کوین رمزارزهای دیگری همچون آلت کوین، اتریوم، کاردانو و… به وجود آمده است.

همانگونه که اشاره کردیم، اصلی‌ترین تفاوت رمزارزها مثل بیت کوین با ارز معمولی در غیرمتمرکز و متمرکز بودن آنهاست. رمزارزها به دلیل آن که غیرمتمرکز هستند انتشار آنها در دست کسی نیست و صرفا در بستر فضای مجازی تولید می شوند در حالی که ارزهای معمولی انتشار و تولیدشان در دست دولت‌هاست.

در خصوص استخراج بیت کون و رمزارزها و یا به اصطلاح ماین کردن آنها باید بگوییم که باعث شده است افرادی برای بدست آوردن سودی بسیار و آسان دست به ماین کردن و استخراج بیت کوین بزنند. همین امر باعث شده است تا افرادی نیز به تهیه، ارائه و نصب دستگاه استخراج و همچنین ساخت محفظه‌ای بر روی آن به منظور کاهش صدا، بپردازند.

آیا استخراج بیت کوین جرم است ؟

اصلی‌ترین سوالی که ممکن است در این میان ایجاد شود این است که آیا استخراج بیت کوین ممنوع و جرم است یا خیر؟

حامد امیری بهترین وکیل اصفهان پاسخ می دهد که با وجود آن که قانونی مبنی بر منع کردن و جرم دانستن استخراج بیت کوین و دیگر رمز ارزها نداریم ولی این به این معنا نیست که این کار آزاد است، بلکه افراد که قصد انجام چنین کاری را دارند باید از وزارت صنعت و معدن مجوز دریافت کنند. در صورتی که که نیاز به مشاوره حقوقی به صورت حضوری و غیرحضوری دارید می توانید به وب سایت https://hamedamiri.com مراجعه کنید.

نکته لازم به ذکری که در خصوص دستگاه‌های استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها وجود دارد این است که این دستگاه‌ها به صورت قاچاق وارد می شوند و همین امر باعث می شود تا ابهام بزرگی در این زمینه به وجود آید و قانونی بودن فعالیت آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد.

بیشتر بخوانید:  پنجره آفتاب تولید کننده پنجره دوجداره UPVC

استخراج بیت کوین نیاز به مجوز دارد ؟

در کشور ما ایران باید برای استخراج بیت کوین به صورت قانونی از وزارت صنعت مجوز دریافت نمود. استخراج بیت کوین بدون مجوز غیر قانونی است و سازمان برق کشور می تواند برقی که برای این دستگاه استفاده می شود را قطع کند و همچنین نیرو انتظامی نیز اختیار ضبط دستگاه ماینر یا استخراج بیت کوین را دارد .

قانون استفاده از بیت کوین در ایران

کشور ایران استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها را در معاملات به رسمیت نمی شناسد ولی با این حال، استفاده از آن جرم انگاری نشده است. البته باید اضافه کرد که برای استفاده و استخراج بیت کوین لازم است تا از وزارت صنعت و معدن مجوز دریافت شود.

حال اگر کسی دارای دستگاه ماینر یا استحراج بیت کوین است باید ظرف مدت یک ماه از زمانی که وزارت صنعت و معدن اعلام نموده، اقدام به تکمیل فرم موجود در سایت آن کنند و نوع دستگاهیی که دارند و مشخصات هویتی خود را ثبت کنند و تمامی حقوق و عوارض دولتی را پرداخت نمایند.

با وجود آن که ثبت دستگاه استخراج بیت کوین در سامانه صنعت و معدن اختیاری است ولی چنانچه کسی اقدام به ثبت دستگاه خود نکند و فرصت یک ماهه نیز سپری شود، عواقبی که رخ می دهد برعهده خود مالک دستگاه است.

برای استخراج بیت کوین در ایران لازم است که از وزارت نیرو، برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت شود.

rewflmev5oyj45y9j 300x200 جرم استخراج بیت کوین در ایران

ایا خرید و فروش ماینر جرم است  ؟

طبق توضیحات یک وکیل کیفری خوب در اصفهان که از دیدگاه قانون ایران، وضعیت استفاده و استخراج بیت کوین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تا به حال هیچ نهاد قانون گذاری، قانونی در این خصوص به تصویب نرسانده است.

با این وجود، بر اساس اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها به موجب ماده 2 قانون مجازات اسلامی، برای آن که بتوان متهمین حوزه استخراج بیت کوین را تعقیب کرد باید عنوان مجرمانه‌ای بر رفتار آنها انطباق داد و سپس قوانین شکلی را در خصوص آنها جاری و برعلیه آنان حکم صادر کرد.

اما در خصوص واردات دستگاه‌های استخراج بیت کوین یا ماینر حامد امیری وکیل اصفهان بیان می کند : این دستگاه‌ها در دسته کالاهای مجاز مشروط قرار گرفته‌اند، یعنی برای آن که بتوان این دستگاه‌ها را صادر و یا وارد کرد لازم است علاوه بر آن که تشریفات گمرکی مورد نیاز انجام شود، از یک یا چند مرجع قانونی ذی ربط، مجوز دریافت شود تا بتوان دستگاه‌های استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها را وارد یا صادر کرد. وارد کردن و صادر کردن این دستگاه‌ها بدون دریافت مجوز از مراجع قانوی و طی کردن تشریفات گمرکی ممنوع است.

بیشتر بخوانید:  ۱۲۰سالگی پارکینگ های طبقاتی به روایت تصویر

اما سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که علت این محدودیت‌ها برای واردات و صادرات دستگاه‌های استخراج بیت کوین چیست؟

این محدودیت‌ها باعث می شود که تعادل و استحکام نظام اقتصادی کشور حفظ شده و از سوءاستفاده شبکه برقی کشور جلوگیری شود.

زیرا اکثر کسانی که وارد کننده دستگاه‌های استخراج بیت کوین هستند، مالکان مراکز صنعتی بوده و از برق در عوض استفاده برای مراکز صنعتی و کشاورزی، برای استخراج بیت کوین در مزرعه‌های استخراج بیت کوین استفاده می کنند.

پس در نهایت می توان اینچنین نتیجه گرفت که استخراج بیت کوین و خرید و فروش دستگاه‌های استخراج بیت کوین در ایران قانونی است با این شرط که از وزارت صنعت و معدن و تجارت مجوز اخذ شود. پس فعالیت در این زمینه بدون مجوز بطور حتم غیرقانونی است و از سوی دولت این دستگاه‌ها ضبط خواهد شد.

میزان مصرف برق دستگاه استخراج یا ماینر بیت کوین

میزان مصرف برق دستگاه‌های استخراج بیت کوین یا ماینر بسیار زیاد است و برق مصرفی در این دستگاه‌ها در هوای گرم موجب می شود که انرژی برق صنعتی و شهری به هدر رود و انرژی کارخانه‌ها و تولیدی‌ها کاهش یابد.

برای آن که بهتر بتوانید میزان مصرفی این دستگاه‌ها را متوجه شوید باید بگوییم که دستگاه‌های استخراج نفت در هر ساعت چیزی حدود 500 مگاوات برق مصرف می کنند و که این میزان مصرف برق، مساوی با برق مصرفی یک نیروگاه برق است.

از آنجایی که قیمت برق در ایران ارزان است، بسیاری از افراد تصمیم می گیرند که پروسه استخراج بیت کوین و ماینینگ را در ایران انجام دهند به دلیل آن که بسیار به صرفه است، زیرا برق مصرفیشان کم هزینه است و خود ارز را با قیمت‌های بالایی می فروشند.

نتیجه گیری

از دیگر ویژگی‌های بیت کوین این است که غیرمتمرکز است و همین امر باعث شده تا به غول جهانی تبدیل شود. علاوه بر آن خاصیت غیرمتمرکز بودن بیت کوین باعث شده تا این رمز ارز مانند طلا ارزشمند شود.

خرید و فروش و نگهداری ماینر یا دستگاه استخراج بیت کوین به گفته حامد امیری وکیل خبره اصفهان جرم نیست به شرط آن که شخص مالک، اقدام به اخذ مجوز از وازرت صنعت و معدن تجارت کند.

زیرا بدون مجوز فعالیت آنها غیرقانونی می شود و نیروهای انتظامی این مجوز را دارند که دستگاه‌های استخراج بیت کوین را که بدون مجوز فعالیت دارند ضبط کنند. این محدودیت از آن جهت گذاشته شده که استخراج بیت کوین و ماینینگ می تواند ضربه‌ی بزرگی به برق و انرژی کشور بزند. لذا خوب است که در این خصوص محدودیت‌هایی وجود داشته باشد تا جلوی استخراج‌های بی رویه گرفته شود.

مطلب پیشنهادی

همه آنچه باید درباره شغل گویندگی و درآمد گویندگی و دوبلوری بدانیم

شغل گویندگی و دوبلوری یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار در دنیای صوت و رسانه …